Trinecke ocko 1.

10/2018

Třinecké OČKO 4/2018

Třinecé OČKO     10/2018

Časopis vychází pro vnitřní potřebu členů Oblastní odbočky SONS ČR, z. s. Třinec a jejich příznivců. Je neprodejný

Obsah:

1.Důležité informace :

Tel.: 558 988 850- Kontaktní centrum, Poštovní 445,739 61 Třinec

773793041 – Miziová Marie – vedoucí Kontaktního centra

604804468 – Popková Vlastimila (předsedkyně)

E-mail: trinec-odbocka@sons.cz , miziova@sons.cz

Adresa naší webové stránky: www.sons.trinecko.cz   www.sons.cz

Klubová setkání - každá druhá středa v měsíci v Klubu seniorů na Husově ul. č. 404, v Třinci začátek ve 13 hod. do 16 hod.

Zasedání rady - každý poslední čtvrtek v měsíci, Kontaktním centru SONS Třinec, Poštovní ulice č. 445, od 15.00  hod.

Provozní doba Kontaktního centra na Poštovní ulici:

Úřední den:

PONDĚLÍ:                                   9:00- 12:00          13:00- 16:30

Kontaktní hodiny po předchozí dohodě:

ÚTERÝ AŽ PÁTEK:                      9:00- 12:00           13:00- 16:30

V Kontaktním centru jsou pro vás připraveny klubíky:

- Klubík (každou druhou středu v měsíci od 10 do 12 hodin)

- Sportovní klubík (turistika, bowling, kuželky, šachy)

Akce jsou přímo domlouvány podle zájmu členů

-        Besedy, seznamování s novými kompenzačními pomůckami

Bližší informace k možnosti získání vodícího psa podá paní Helena Górecká

Tel.: 603394145

Upozornění:

Vážení čtenáři,

v tomto čísle jsme použili některé pasáže v polském jazyce.

2. Pranostiky a svátky

Bouřka v říjnu třebas malá, sotva na to zima stálá

Když dlouho listí nespadne, tuhá zima se přikrade

28. 10. vznik samostatného Československa

3. Akce uskutečněné

12.9.                      Klubové setkání – přednáška pracovnice Sdružení obrany spotřebitelů na téma dědictví

14.9.–17.9. Minirekondice Dolní Lomná, Jablkový den v Jablunkově.

Od 14. září do 17. září se konala mini rekondice v penzionu U Studánky v Horní Lomné. Setkaly se SONS Třinec spolu s Karvinskou SONS, která tam byla se svým programem. Nebylo překážkou, aby se naši členové zapojili do jejich programu a naopak. Uvítalo nás krásné prostředí, kde mnozí už několikrát byli atak se tam cítí jako ve svém druhém domově. Orientace tam není složitá, tak pro mnohé z nás je to výhoda, že nejsme tolik závislí na svých průvodcích a dopřejeme i jim tak více zaslouženého odpočinku. První den nás uvítalo krásné počasí, takže hned jak jsme se ubytovali a naobědvali někteří se šli usadit na terasu před penzion, kde jsme si mohli dát pivo nebo limonádu, co si kdo přál. Povídali jsme si a vyměnili si své názory. Přijela za námi firma Sagitta, která nás pravidelně navštěvuje na našich rekondičních pobytech, aby nás seznámili s novinkami, které jsou na trhu právě pro nás nevidomé. Mnoho z nás nemá tolik možností si o těchto novinkách cokoli zjistit, atak jsme za tyto informace velmi rádi. Pan Kachel nám představil novinku s názvem Orcan. Tato pomůcka slouží zejména úplně nevidomým, kteří se chtějí více osamostatnit a věří si natolik, že by se nebáli např. jít i sami nakupovat do obchodních domů. Co to vlastně Orcan je? Jsou to speciální brýle s kamerou, které jsou velmi snadné na obsluhu. I když za sebe mohu říct, že nepatřím mezi dobré znalce pomůcek a zejména nemám ráda dotykové přístroje jako jsou např. mobilní telefony, tato pomůcka, i když je právě dotyková je velmi obslužně snadná. Měli jsme možnost si ji vyzkoušet a blíže se s ní seznámit. Slyšeli jsme také názor paní, která měla více možností s pomůckou již pracovat a za její názory jsme byli vděční. Bohužel se stále schvaluje jako pomůcka, aby se začlenila mezi ty hrazené, protože se nejedná zrovna o levnou záležitost. Také jsme si s ní užili spousty legrace. Když jsem např. zkoušela, zda mě rozpozná, označila mě za muže. Jinak právě díky ní je možné si nechat načíst text, rozpoznávat bankovky nebo si v obchodě zjistit info o výrobku. Po ní následovala druhá přednáška tentokrát s firmou Spektra. Pracovníci nám předváděli spíše lupy, takže to bylo opět zaměřeno více pro slabozraké členy, abychom byli vyrovnaní. Po večeři nám přišli zahrát a zazpívat muzikanti – skupina s názvem Blaf. Bohužel se nemohli dostavit všichni členové kapely, ať už z důvodu dovolené nebo kvůli úrazu, přesto hráli a zpívali skvěle a kdo chtěl měl možnost si také zatančit. Na sobotu byl plánován turnaj v ruských kuželkách měli jsme hrát Třinec proti Karviné, ale počasí si s námi trochu pohrálo a začlo nám pršet. Turnaj byl zrušen a záleželo na každém, co bude dělat. Po obědě se však počasí umoudřilo. Spousta z nás se jela podívat do Jablunkova, kde právě probíhal Jablkový den... Já jsem tam prezentovala naši SONS Třinec se svým věrným pomocníkem vodicím psem Rockym. Za doprovodu milé paní Renaty Zvrtkové jsem se tam vypravila. Renata mi byla velmi nápomocná a ochotná mi se vším pomoci či poradit a za to jí patří velký dík před všemi. Seznamovali jsme lidi s tím, jak např. nevidomí hrají zvukové pexeso, jak píšou na Pichtově psacím stroji. Jak pes umí pomáhat. O tyto činnosti se zajímali snad nejvíc. Akce rychle ubíhala a nám nezbývalo nic než se zpět vrátit na večeři. I když jsem byla dost unavená po večeři v jídelně jsme se sešli a povídali si vzájemně. V neděli ráno jsme měli volný program. Někdo ho využil k návštěvě wellnesu, někdo jen procházkou po okolí zkrátka tak, jak to komu umožnil zdravotní stav. Já jsem se však na ten den těšila jako malé dítě. Dlouho jsem slýchávala že právě v Mostech u Jablunkova je bobová dráha a tolik jsem snila si na ní jednou zajezdit. A jak se paní Heleně dařilo na bobové dráze se dočtete v příštím Očku číslo 11.

Odpoledne byl opět volný program. Byla jsem se s otcem projít po okolí a on se díval kolem zda neuvidí houby, protože je velký sběratel. Po večeři za námi přijela naše paní vedoucí Maruška Miziová s Víťou a s Michalem Doricou, který s námi také spolupracuje. Michal nám přišel popovídat o životě nevidomých ale i zdravé veřejnosti v Japonsku, kde taky několik dnů strávil se svými kamarády. Můžu za sebe říct, že jsem vůbec nevěděla, že mají tak odlišný život... Přednáška byla zajímavá, kdo má ještě alespoň malé zbytky zraku, mohl zhlédnout i obrázky různých míst, ale my nevidomí, abychom nebyli ochuzeni, tak i pro nás byl připravený poslech např. vlaků, letadla atd. Na pokoj jsem přišla velmi vyčerpaná a unavená a nezbývalo nic jiného než se začít balit. Ráno po snídani jsme se všichni rozloučili, popřáli jsme si šťastnou cestu a odjížděli do svých domovů. Opět se těším na další pobyt a za sebe mohu říct, že do penzionu U Studánky bych mohla jezdit každým rokem, a to právě kvůli snadné orientaci, výborné obsluze, a přeji si, abychom byli opět tak skvělá parta.

Helena Górecká

15.9.            Jablkový den v Jablunkově

20.9.–23.9. Tyfloart Vsetín

Tento rok se konal již 26. ročník TyfloArt, kde předváděli nevidomí a slabozrací svá autorská díla, ať už ve zpěvu hraní scének, předčítaní či přednášení básní, vystavovali výrobky. Je to takové setkání pro lidi se zrakovým handicapem z celé české republiky, aby se i tak blíže spolu poznali a navázali mezi sebou nové kontakty a vyměnili si i své znalosti a dovednosti. Letošní rok byl velmi úspěšný a sešlo se nás opravdu hodně. Bylo okolo 110 účastníků, kteří byli ubytování v hotelu Kamu ve Vsetíně, kde bylo o nás řádně postaráno. Měli jsme dvou a třílůžkové pokoje se sociálním zařízením a s televizi, na kterou nám ale stejně nezbýval čas. Pracovníci SONS Vsetín se o nás po celý pobyt řádně starali a snažili se nám splnit vše, co jsme si přáli. Taktéž byli nápomocní dobrovolníci ze zdravotní školy, kteří byli vždy na blízku. Program byl opravdu velmi naplněný.

Ve čtvrtek 20. září jsme se v odpoledních hodinách sjížděli právě do výše zmíněného hotelu, kde jsme byli ubytováni. Potom jsme se přesunuli do vedlejšího hotelu vzdáleného cirka 100 metrů na večeři, kde nás uvítali výbornou polévkou, a ještě lepším bramborovým salátem a řízkem. Po skvělé večeři, kdo chtěl si mohl zakoupit lístky do tomboly, která se téhož večera konala. I já se svým taťkou jsme si lístky zakoupili. Usmálo se na mě přeci jen štěstí a vyhrála jsem krásnou sklenici s višňovým džemem, která je hezky ozdobená. K dobré náladě nám přišla zahrát, zazpívat a zatančit kapela malá Jasenka. Holky výborně hrály a zpívaly. Opravdu jejich valašskému zpěvu se málokdo vyrovná. Po krásném vystoupení se ujal hraní harmonikář. Zábava byla výborná a nebylo pomyšlení ani na spánek. Museli jsme však skončit ve 22 hod, protože jsme se bylo třeba připravit na další naplněný den.

V pátek ráno po snídani byly přistaveny autobusy, které odváželi zájemce do výrobny baněk ve Vsetíně Irisa. Já jsem se bohužel z důvodu svých zdravotních potíží nemohla akce zúčastnit. Druhá skupinka navštívila mezitím zámek Vsetín, ale ani tam jsem nebyla. Trávila jsem s otcem dopoledne vycházkou po okolí. Ve 12 hod jsme se sešli v kulturním domě ve Vsetíně, kde začal po obědě probíhat tolik očekávaný program. Oběd i večeře byli poskytovány právě v kulturním domě. Ve 14 hod bylo zahájení. Výbornou moderátorkou celých dvou byla paní Lucie Strbáčková. Konala se vystoupení a workshopy, kde lidé ukazovali svá umění. Já jsem prezentovala v pátek svůj příběh, který jsem napsala pod názvem Život se psem trochu jinak. Musím se přiznat, že jsem měla dost trému, ale docela jsem to zvládla, když to mohlo být lepší. Miluška Popková ukazovala své nádherné ruční práce, které ji naplní vždy silnou energii. Vytvářela krásné věnce ze skořápek z ořechů a z kaštanů a trpělivě zájemcům ukazovala, jak se to dělá. I já jsem přispěla svou trochou do mlýna a ukázala jsem, jak jsem vyráběla z pedigu koš na ovoce a obraz andílka. Tyto výtvory jsem dělala ještě dříve v Unice v Karviné, za pomoci výborné pracovnice Moniky. Někteří účinkující moc hezky předváděli scénky, zazpívali nám a my si zazpívali s nimi, a opravdu atmosféra byla víc jak skvělá. Přišli nás navštívit také starosta města Vsetín, náš prezident SONS a pan Jiří Čunek. Také mě nadchla Kavárna po tmě, kde jsem se šla se svým tátou podívat. Celý program byl přístupný pro veřejnost, aby se o nás dozvěděli. I když nevidíme, dokážeme se bavit kolikrát lépe jak zdravá veřejnost. V kavárně po tmě nás obsluhovaly i výborně dvě dámy. Museli jsme platit právě bezezraku, a to znamenalo pro některé dost těžkou situaci. Bylo by mým přáním, kdyby si lidé uvědomili, jak je to bezezraku složité. Po večeři abychom neusnuli, nás přišla příjemně pobavit a zazpívat nám skupina Falešnica. Ale nezpívali falešně jak se jmenují. Někteří si u ní zatančili. Po ní nám zahrála kapela Kyklop band.

V sobotu ráno jsme se všichni vydali autobusy do Vizovic, jak jinak než do Rudolfa Jelínka, kde je tolik známá výrobna naší zdravé slivovice. Měli jsme možnost si nakoupit jejich lahodné výrobky a poté následovala prohlídka výrobny. Když došlo k dokončení prohlídky, dostali jsme na ochutnání jejich výrobky. To bylo hlavně pro zahřátí, protože počasí se nám začlo kazit. Naštěstí se nám vypršelo z pátku na sobotu a sobota se nám vydařila bez deště. Potom jsme autobusy odjeli do čokoládovny, kde jsme měli možnost posadit se do kavárny a objednat si jakoukoli čokoládu dle vlastní chutě, kterou si samozřejmě každý zaplatil. Bylo to složité si vybrat, protože to tam velmi hezky vonělo. Po ochutnání jsme se šli podívat do zámecké kaple, která je nově zrenovovaná. Mohli jsme si prohlédnout zvony a u jednoho z nich si zazvonit a splnit si svá přání, které by se nám mělo splnit. To jistě spousta z nás využila. Potom jsme si prohlédli zahradu a jelo se zpět do kulturního domu. Po dobrém obědě opět ve 14 hod začlo další vystoupení. Tentokrát jsem četla svůj druhý příběh Jak jsem se stala hodinovou vnučkou a myslím, že jsem tak dala dalším motivaci, jak pomoci lidem. Zábava byla opět víc jak výborná. Po dobré večeři nám přijel zazpívat Martin Rous a po něm náš známý Radek Žalud a jeho kamarád Honza Bartoš. Dnes ráno po snídani nebo dle odjezdu spojů jsme se rozloučili a vraceli se nabití skvělými zážitky do svých domovů. Budu se těšit na další setkání. Velký dík ode mě patří všem pracovníkům a všem kteří se na této akci podílely. Těším se na další setkání a všem vřele doporučuji.

Přiložené fotografie:1 Zvoneček štěstí, 2 Miluška (Vlastimila Popková)  popisuje výrobu věnečku, 3 Paní Helena  Górecká čte svou povídku, na klíně má text v Braillu 4 Výrobky paní Górecké

27.9.–28.9. Zájezd Kunín

4. Co nás čeká

10.10. středa 13. hodin Klubové setkání v Senior klubu

přednáška pracovnice Sdružení obrany spotřebitelů.

Podzimní výstava výpěstků, zavařenin, burza květin.

Vážení členové, přineste na výstavu ukázat svoje ovoce, zeleninu a květiny. Pochlubte se, co se Vám podařilo vypěstovat. Přineste na výměnu květiny, které máte navíc. Můžete přinést na ochutnávku marmeládu a povidla.

12.10. – 13.10. Zájezd ukončení DUN Uherské Hradiště

Program 12.10.2018

Odjezdy autobusu:

Vendryně, Motorest ROSEA: 8:00 hod.

Třinec, kino Kosmos:       8:05 hod.

Třinec, autobusové stanoviště: 8:10 hod.

Český Těšín, aut. stan.: 8:25 hod.

Předpokládaný příjezd do Uherského Hradiště kolem 13 hodin.

Je zajištěn oběd v restauraci hotelu Grand, kde je zároveň ubytování. Po obědě se ubytujeme a poté bude prohlídka města Uherského Hradiště.

V 17 hod. odjezd do Starého Města ke kostelu sv. Ducha, prohlídka okolí a od 18 hod. koncert. Vstupné je dobrovolné.

Odtud přesun do Jezuitského sklepa, kde bude pokračovat program ochutnávkou vín, vystoupení cimbálovky Falešnica. Bude zde zajištěna k zakoupení jednotná večeře. Po akci je zajištěn odvoz zpět na Hotel Grand.

13.10.2018

V ceně ubytování je zahrnuta snídaně.

Po snídani odjezd (čas bude dohodnut na místě) na Velehrad, kde proběhne individuální prohlídka poutního areálu. Je zde zajištěna prohlídka baziliky s průvodcem na 11.30 hod. Prohlídka trvá asi 1,5 hod. Pro nevidomé a slabozraké účastníky je možnost využít haptické modely areálu, pro lepší prostorovou orientaci.

Nádherná barokní bazilika (postavená na románských základech) s přilehlými budovami bývalého cisterciáckého kláštera. V podzemí baziliky je přístupné lapidárium. Na nádvoří před bazilikou slavil 22.4.1990 mši sv. papež Jan Pavel II. Bazilika s přilehlými budovami a areálem byla v dubnu 2008 prohlášena za národní kulturní památku. Svatý Otec Jan Pavel II. s velkou pozorností a s velkou láskou k nám nejen jmenoval svého nejbližšího spolupracovníka jeho eminenci pana kardinála Augustina Casaroliho svým legátem na tuto naši jubilejní slavnost, ale zároveň uděluje této slavné bazilice velehradské velké vyznamenání zlaté růže.

Předpokládaný návrat zpět do Třince je kolem 19 hodiny.

17.10.Sbírkový den Bílá pastelka

Bílá pastelka je celostátní veřejná sbírka na podporu speciálních služeb pro nevidomé a slabozraké. Sbírka se koná ve středu 17. října 2018. Sbírku pořádá SONS ČR spolu s Tyfloservisem.

19.10. Koncert KPH – Janáčkova filharmonie Ostrava: Má vlast, místo konání Trisia Třinec 18:00 hodin. Vstupenky u Marušky Miziové.

5. Informace a odpovědi ze Sociální poradny

Jak získat právní pomoc advokáta, i když na ni nemám?

Zákonem č. 258/2017 Sb. byl novelizován zákon o advokacii, do něhož byla mj. přidána nová ustanovení § 18 a až 18 d, která upravují možnost získání právní pomoci advokátů pro lidi s nízkými příjmy. Nové znění nabylo účinnosti 1. července 2018, pojďme si tedy představit, jaké podmínky pro získání právní pomoci advokáta platí.

Příjmovou hranicí osob, kterým je bezplatná právní pomoc advokátů určena, je průměrný měsíční příjem počítaný za šest kalendářních měsíců předcházejících žádosti nepřesahující trojnásobek životního minima jednotlivce nebo společně posuzovaných osob. U jednotlivce jde tedy o částku 10 230 Kč měsíčně, u společně posuzovaných osob hraje určitou roli jejich věk a zaopatřenost. Pro vypočtení životního minima konkrétní rodiny doporučuji využít kalkulaček na webových stránkách. Z hlediska nevidomých přístupnou kalkulačku naleznete např. zde: mpsv.cz

O bezplatnou právní pomoc je třeba zažádat Českou advokátní komoru (dále „ČAK“), a to na příslušném formuláři, který naleznete ve formátech PDF a DOC zde: cak.cz

Fyzická osoba může žádat buď o bezplatnou právní poradu (podle § 18a), fyzická i právnická osoba pak mohou žádat o poskytnutí právní služby (podle § 18c).

Právní poradou rozumíme konzultaci v rozličných právních věcech, bez sepisování konkrétních podání, popř. bez zastupování před soudy či jinými institucemi.

Žádost o právní poradu

Pro žádost o právní poradu platí následující podmínky:

- průměrný měsíční příjem žadatele za posledních šest měsíců nepřesahuje trojnásobek životního minima;

- žadatel nemá ve věci, v níž žádá poradu, jiného zástupce (advokáta nebo notáře);

Příjmovou podmínku může ČAK z důvodů zvláštního zřetele hodných prominout.

Porada je limitována minimálně 30 minutami, maximum činí 2 hodiny za kalendářní rok, přičemž se započítává každých započatých 30 minut.

Za podání žádosti zaplatí žadatel 100 Kč, od poplatku jsou však osvobozeny následující kategorie osob:

- cizinci umístění v cizineckých zařízeních`

- držitelé průkazu ZTP nebo ZTP/P;

- osoby pobírající dávky systému pomoci v hmotné nouzi;

- osoby mladší 15 let;

- příjemci příspěvku na péči ve III. a IV. stupni, resp. osoby o příjemce takového příspěvku pečující.

V případě kladného vyřízení žádosti se nevydává rozhodnutí, přidělí se rovnou advokát, v případě záporného stanoviska se rozhodnutí vydá. Proti tomuto rozhodnutí není možné podat odvolání, v úvahu by připadala toliko správní žaloba.

Žádost o právní službu (§ 18c)

Zde se posuzuje nejen příjmová situace, ale i majetkové poměry žadatele. Tuto službu bude možné žádat jen v případech, kdy bezplatnou pomoc nestanoví samotný soud, ale je možné ji žádat ve všech třech oblastech soudnictví, tedy občanskoprávním, správním i trestním.

Kromě již zmíněného rozdílu spočívajícího ve zkoumání majetkových poměrů, je dalším podstatným rozdílem také to, že žadatel bude muset ČAK doložit, že se pokusil požádat o právní pomoc v téže věci postupně dva advokáty, kteří mu své služby poskytnout odmítli.

ČAK žádosti nevyhoví tehdy, dojde-li k závěru, že jde o šikanozní uplatňování práva, zneužívání práva, atp. Ale i v případě kladného rozhodnutí ČAK určí rozsah pomoci, její konkrétní podmínky. Navíc má právo kdykoliv během řízení, vyšlo-li by najevo, že majetkové nebo příjmové poměry žadatele se zlepšily, byly nepravdivě uvedeny, určení advokáta zrušit.

ČAK si povede vlastní seznam žadatelů o bezplatnou právní pomoc, záznamy o každém žadateli budou uchovávány po dobu tří let. Podstatné je, že na rozdíl od předcházející úpravy neponese náklady na bezplatné právní pomoci sama ČAK, ale náklady bude komoře, resp. advokátům hradit stát.

Za Sociálně právní poradnu SONS v Praze

Luboš Zajíc a Václava Baudišová

6. Inspirace pro mlsné jazýčky

Pohankový tatarák

Vypereme pohanku ve studené vodě. Scedíme a nalijeme na ni 1 a ˝ dílu vody na 1 díl pohanky. Trochu osolíme. Vyvaříme všechnu vodu. Vypneme oheň. Přiklopíme pokličkou a necháme stát až je pohanka vlažná.

Potom zamícháme pohanku a přidáme dle své chuti rajský protlak, kečup, mletou papriku sladkou, pálivou, mletý pepř, sůl, hořčici, vorčestr, drcený kmín. Promícháme. 2/3 takto připraveného „tataráku“ rozmixujeme tyčovým mixérem. Smícháme se zbytkem tataráku, přidáme drobně nakrájenou cibuli a necháme do druhého dne odležet.

Mažeme na toast pomazaný česnekovým máslem a poklademe drobně nakrájenou z[PM1] elenou cibulkou.

Dochucování je individuální dle chuti, může se přidat kapary, ančovičky, feferonka.

Sałatka z suszonych owoców

30 dag suszonych bananów, 30 dag suszonych jabłek w plastrach, 30 dag suszonych moreli, 2 kieliszki rumu, 20 dag orzechów włoskich, sok ze świeżego 1 grejpfruta, 3 łyżki płynnego miodu, 4 goździki, 1 kawałek cynamonu w laskach, cynamon mielony

Wodę zagotować z goździkami i cynamonem, lekko ostudzić. Suszone owoce opłukać. Zalać wodą z przyprawami i odstawić na 2 godziny. Owoce osączyć. Ułożyć w salaterce. Polać sokiem i grejpfrujta wymieszanym z miodem i połową rumu. Posypać posiekanymi orzechami i oprószyć szczyptą mielonego cynamonu. Wstawić do lodówki na 2 godziny. Przed podaniem skropić pozostałym rumem.

Na přípravě tohoto čísla se spolupodíleli: Paní Helena Górecká, manželé Popkovi, Marie Miziová.

Vydává:

Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých České republiky, zapsaný spolek